2021 yılında insan kaynakları trendleri; Gig ekonomisi, yapay zekâ, uzaktan
çalışma, bulut bilişim olarak sıralanabilir. Gelişen teknoloji ve dijitalleşeme
ile insan kaynakları da çağın gerektirdiği dönüşümleri sağlamaktadır. Bu
dönüşümlere Covid 19 salgını ile beraber zorunlu olan insanların izolasyon
ihtiyacı eklendiğinde insan kaynakları yönetiminde dijitalleşme daha fazla öne
çıkan ve talep gören bir süreç olmuştur. (Tekin,
2021)
Gig ekonomisi son yıllarda birçok
akademik makaleye konu olmuştur. Bu yeni kavram genel olarak işçiler ve
işverenler arasındaki kısa süreli ilişkileri anlatmakta kullanılır. Gelişen
dijitalleşme ile birlikte işveren ve iş görenlerin eşleşmesini kolaylaştıran ve
iş gücü ile paranın karşılıklı değişimini anlatmaktadır. Freelance çalışmaya
benzer şekilde tek bir işverene sürekli bağlı olmadan serbest çalışma olarak da
düşünülebilir. Gig ekonomisinde işveren ile iş gören arasında klasik bağ yoktur. Çalışanların başarılı olması için kesin
olamayan kriterler ve kurallar vardır. Çalışana klasik durumdan daha küçük
görevler verilir. İş gücü coğrafi olarak dağınıktır. Çalışanlar bu sisteme en
çok ek gelir sağlamak için girmektedir (Şen
& Bütün, 2021). Gig çalışanları ortak platformlar aracılığı ile
şirketler ile eşleşmektedir. Burada platform üzerinde anlaşma sağladıktan sonra
ödemeler EBay Etsy gibi platformlar aracılığı ile yapılmaktadır (Çiğdem
& Erdoğan, 2018).
Yapay zekâ kullanımı insan
kaynakları yönetiminde son yıllarda artış göstermektedir. Birçok firma chatbot,
başvuranlar arasında tarama yapma, mülakat desteği gibi dijital uygulamaları
kullanmaktadır. Yapay zekâ işe alımda başvuran adayların niteliklerine göre
tarama yaparak yöneticinin önüne en uygun seçenekleri sunmada kullanılmaktadır.
Böylece uygun adaylara daha kısa sürede dönüş yapılabilmektedir. Görüşme
süreçlerinde adaylar yapay zekâ ile mülakat yapmaktadırlar. Ay, Amy, Clara gibi
yazılımlar bu dijital görüşmelerde yapay zekâ kullanımını sağlamaktadır. Aday
seçiminde yapay zekâ kullanılması ayrımcılığı da azaltan bir etkiye sahiptir.
Böylece şirket ihtiyacı olan çalışanları şeffaf ve herkes için eşit kriterler
uygulayarak seçebilmektedir. Şirketler çalışan verimliliğini artırmak için de
yapay zekâyı kullanmaktadırlar. Şirket içinde ücret, çalışma saati, çalışan
görevleri gibi bilgiler toplanarak yapay zekâ ile analiz edilebilmektedir. Bu sayede
şirkette verimsiz ortamların tespiti sağlanmaktadır (Gür,
Ayden, & Yücel, 2019).
Covid 19 nedeni ile birçok
şirket uzaktan çalışma kararı aldı. Uzaktan çalışma daha önce de uygulanan bir
sistem olmasına rağmen salgın sonrasında büyük ilgi görmüştür. Şirketler
uzaktan çalışmaya motivasyon ve üretkenlik kaybı yaşanabileceğini düşünerek ilk
başta bir miktar temkinli davranışlardır. Çalışanlar için ise iş ve özel hayat
dengesini kurmada zorluklar yaşayabilmektedir. Uzaktan çalışmanın çalışanlar
için işe gitme süresini kaldırması, çalışanlar üzerinde olumlu bir etki
yaratmıştır. Ayrıca şirket içindeki bazı kurallardan da kurtulan çalışanlar
daha esnek kıyafet ve daha rahat ortamlarda çalışmanın olumlu etkisini
görmüşlerdir. Pandemi dönemine özgü olarak hastalık kapma korkusu olmadan izole
bir şekilde çalışmak da çalışanlar tarafından olumlu karşılanmaktadır.
Şirketler ve çalışanlar bu süreçte uzaktan çalışmanın olumlu ve olumsuz
durumlarını yaşayarak belki pandemi sonrası için de uzaktan çalışma kararı
alabilirler (Tuna & Türkmendağ,
2020).
Bulut bilişim internet tabanlı
donanım ve yazılım uygulamalarıdır. En az yönetim çabası kullanımını
hedeflerken ağ tabanlı hızlı ve ortak bir bilişim kaynağının kullanılmasını
hedefler. Dijital ortamlarda hızlı ve güvenli şekilde paylaşılabilen ve depolanabilen
veriler ile insan kaynakları alanında son yıllarda olduğu gibi 2021’de de öne
çıkmaktadır. Fiziksel evrakların giderek azalması çalışanların uzaktan iş
görmeleri ile birlikte bulut bilişim adeta birçok firma için zorunluluk haline
gelmiştir. Şirketlerin bulut bilişim dönüşümü hız kesmeden devam ederken
dijital cihazların kapasitesini ortak depo alanları kullanarak daha verimli
şekilde kullanılmaktadır (Göktaş & Baysal,
2018).
Kaynakça
Çiğdem, S., &
Erdoğan, E. (2018). GİG Ekonomisi ve Freelance İşgücünün Yükselişi. Sakarya
Üniversitesi Çalışma Ekonomisi Ve Endüstri İlişkileri Seçme Yazılar-Iı (s.
229-292). içinde Sakarya: Sakarya Yayıncılık, Yayın ve Dağıtım.
Göktaş, P., &
Baysal, H. (2018). Türkiye’de Dijital İnsan Kaynakları Yönetiminde Bulut
Bilişim. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Dergisi , 1409-1424.
Gür, Y. E., Ayden, C.,
& Yücel, A. (2019). Yapay Zekâ Alanındaki Gelişmelerin İnsan Kaynakları
Yönetimine Etkisi. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari
Bilimler Dergisi , 137-158.
Şen, G., & Bütün,
E. (2021). Covid-19 Salgınının Havacılık Sektörüne Etkisi: Gig Ekonomisi. Havacılık
Araştırmaları Dergisi , 106-127.
Tekin, İ. Ç. (2021). Yenilikçi
İnsan Kaynakları Uygulamaları ve Örgütsel İnovasyon. Ankara: Nobel Akademik
Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
Tuna, A. A., &
Türkmendağ, Z. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Uzaktan Çalışma Uygulamaları
ve Çalışma Motivasyonunu etkileyen Faktörler. İşletme Araştırmaları Dergisi
, 3246-3260.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder