16 Nisan 2022 Cumartesi

Sherlock Holmes ve Denetim

 

Sherlock Holmes adlı hayali karakter adli olayları çözen bir dedektiftir. Bu karakterin özelliği yaşanmış bir olay sonrasında bu olayın aydınlatılması ile ilgilidir. Hile veya suiistimal gibi olayların gerçekleşmesi sonucunda yürütülen soruşturma ve müfettişlik faaliyetlerine daha yatkın bir karakteri vardır. Hâlbuki iç denetim tanımı gereği hile ve suiistimal risklerini ele alır ve proaktif bir yaklaşım ile bunları gerekleşmeden önlemeye çalışır. Şirketi olumsuz etkileyecek bir durumu önceden engellemek şirket için daha avantajlı olacaktır. Bu yüzden Sherlok Holmes karakterinde birini iç denetim görevi vermek doğru bir karar değildir.

 

Denetim

Toplantı katılımcılarına iç denetimin sadece sorunları çözmek için değil sorunların oluşmasını engellemek ve sorun çıkarabilecek şeyleri öngörerek önceden aksiyon alma olanağı sağlamak görevini üstlendiğini hatırlatırım. Sherlock Holmes karakterinin ise sorun ortaya çıktıktan sonra ancak soruşturma evresinde işe yarayabileceği ayrıca iç denetçilerin insani ve sosyal yönlerinin kuvvetli olması gerektiğini ve bu özelliklerin işe almayı düşündükleri kişide olmadığını belirtirim. İç denetim faaliyetleri ile Sherlock Holmes karakteri arasındaki bir diğer farklılık ise Sherlock Holmes önüne gelen olayı tümdengelim yöntemi ile incelerken iç denetim hem tümdengelim hem de ufak ayrıntı olabilecek ipuçlarını birleştirerek tümevarım yöntemini de kullanmaktadır. Sonuç olarak Sherlock Holmes her ne kadar çok yetenekli bir soruşturmacı olsa da iç denetimin sadece belirli bir kısmını kapsayacak özelliklere sahiptir. Halbuki iç denetim proaktif, öngörülerde ve tavsiyelerde bulunabilen, insan ilişkileri güçlü ve takım çalışmasına yatkın kişilerden oluşmalıdır.

 

İç denetimin ana prensiplerinden biri de öngörülü, proaktif, ve gelecek odaklı olmaktır.   KAYNAK: Tide İç Denetimde Mesleki Uygulamalar İçin Ana Prensipler https://www.tide.org.tr/page/25/Ana-Prensipler

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder